EU Omnibus: minder regels, meer kansen voor het MKB
De CSRD is ingevoerd in een onzekere economische context, stijgende energieprijzen en geopolitieke spanningen. Om bedrijven te ondersteunen, zet de EU middels de EU Omnibus Directive in op vereenvoudiging van regelgeving en lagere nalevingskosten. De Europese Commissie stelt voor om de rapportageverplichtingen in 2025 met 25% te verlagen. Dit heeft ook directe gevolgen voor de CSRD.
Dit voorstel is nog niet definitief en moet worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad van de EU. Mogelijke aanpassingen maken de uiteindelijke impact op bedrijven onzeker. Het wetgevingsproces is complex en tijdrovend, waardoor de exacte versoepelingen pas later duidelijk worden.
Belangrijkste wijzigingsvoorstellen:
- Vermindering van rapportageverplichtingen
De Europese Commissie stelt voor de rapportageplicht te beperken tot bedrijven met 1.000+ werknemers én een omzet boven €50 miljoen of een balanstotaal boven €25 miljoen. Grote bedrijven onder deze drempel en beursgenoteerde MKB-bedrijven zouden worden vrijgesteld, wat zou leiden tot 80% minder rapportageplichtige bedrijven.
- Vrijwillige standaard voor het MKB
Bedrijven die niet onder de CSRD vallen, worden aangemoedigd om te kiezen voor een vrijwillige rapportagestandaard, ontwikkeld door EFRAG en aangenomen als gedelegeerde handeling. Dit biedt een praktische en minder belastende manier om duurzaamheid te rapporteren, afgestemd op de omvang en ambities van bedrijven.
- Beperking van rapportageverplichtingen binnen de waardeketen
Om overmatige informatieverzoeken te beperken, stelt de Europese Commissie een grens aan de rapportageverplichtingen binnen de waardeketen. Dit verlaagt de administratieve last voor bedrijven en beperkt de eisen van de ESRS-standaarden. Daarnaast worden ondernemingen met minder dan 1.000 werknemers beschermd tegen buitensporige informatieverzoeken. De exacte limiet wordt bepaald op basis van de vrijwillige mkb-standaard. Interessant is dat hiermee het MKB wordt beschermd tegen overmatige rapportagelasten, zodat ze zich kunnen focussen op hun organisatie.
- Geen sectorspecifieke rapportagenormen
Om onnodige complexiteit te vermijden, wordt er géén sectorspecifieke ESRS-rapportage verplicht gesteld. Dit voorkomt extra administratieve lasten voor bedrijven.
- Versoepeling van assurance-eisen
Bedrijven moeten nog steeds rapporteren over duurzaamheid, maar de controle daarop wordt eenvoudiger. Ze hoeven alleen een beperkte controle (limited assurance) te laten doen, en de strengere grondige controle (reasonable assurance) is geschrapt. De Europese Commissie komt vóór 2026 met duidelijke richtlijnen over hoe deze controles eruit moeten zien.
- Herziening van de ESRS-standaarden
De Europese Commissie past de eerste set van ESRS-standaarden aan om ze eenvoudiger te maken. Overbodige gegevens worden geschrapt, en cijfers krijgen voorrang boven lange verhalen. Ook wordt beter aangegeven wat verplicht is en wat vrijwillig, zodat bedrijven weten waar ze aan toe zijn.
- Uitstel van de invoering voor bepaalde bedrijven
Om bedrijven meer duidelijkheid te geven, stelt de Europese Commissie de invoering van de volgende rapportagefases met twee jaar uit. Zo voorkomen ze dat bedrijven kosten maken voor rapportages die later misschien veranderen of helemaal verdwijnen.
Klimaatdoelen blijven staan
Dit voorstel is nog niet definitief. Het moet nog worden behandeld door het Europees Parlement en de Europese Raad, waar zowel voor- als tegenstanders hun invloed zullen uitoefenen. Dit zorgt voor een periode van onzekerheid voor huidige CSRD-plichtige bedrijven. Voor organisaties die onder de huidige richtlijn al rapportageplichtig zijn, is het aan te bevelen om hun huidige koers voort te zetten. Het afwachten van definitieve besluitvorming kan leiden tot tijdsdruk en complicaties in de naleving.
Duidelijk is dat de Europese Commissie met dit voorstel inspeelt op geopolitieke ontwikkelingen, maar dit markeert niet het einde van de regelgeving. Deregulering kan administratieve lasten verlichten, maar de duurzaamheidsdoelen van onder andere het Klimaatakkoord blijven onverminderd van kracht. De uitdaging ligt in het vinden van een balans tussen minder regelgeving en het waarborgen van klimaatambities.
Duurzaamheid effectief onderdeel maken van je bedrijfsvoering
Mocht dit voorstel worden aangenomen, dan rijst al snel de vraag: was alle geïnvesteerde tijd en het geld voor niets? Het antwoord is nee. De CSRD-standaard blijft bestaan evenals de overige eisen en verwachtingen rondom verantwoord en duurzaam ondernemen (MVO). Bovendien biedt de investering in duurzaamheid kansen: je kunt de behaalde resultaten delen met en ze integraal onderdeel maken van je bedrijfsstrategie.
Duurzaamheid blijft een maatschappelijk en economisch speerpunt. Door nu een solide basis te leggen, ben je voorbereid op wat komt.
Bij Van Voorst Consult helpen we je graag om duurzaamheid effectief te verankeren in je bedrijfsstrategie. We richten ons op wat écht belangrijk is voor jouw bedrijf, zodat je:
- Gerichte positieve impact kunt maximaliseren.
- Negatieve impact kunt minimaliseren.
- Duurzaamheidsrisico’s leert beheersen.
- Duurzaamheidskansen optimaal benut.
Zo maak je duurzaamheid niet alleen een verplichting, maar een waardevolle en strategische pijler binnen je bedrijf dat aansluit op je ambities.
Laten we kennis maken!
Van Voorst Consult helpt, als kennispartner, ondernemers met de implementatie van kwaliteitsmanagement, certificering en wetgeving op een werkbare en effectieve wijze. Heb je een vraag of reactie voor Van Voorst Consult? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact op via het formulier.